De oude brandweerkazerne van Lokeren lag in de Pompiersstraat, in de stationsbuurt, en voldeed niet meer aan de huidige behoeften van de brandweer. Het gebouw, midden in het centrum, was niet vlot bereikbaar voor de brandweermannen wanneer ze werden opgeroepen en de uitrukkende voertuigen ondervonden veel hinder in het verkeer. Bovendien was een deel van het operationeel materieel gestockeerd in een nabijgelegen magazijn, wat een bijkomende operationeel probleem was.

De brandweerpost van Lokeren maakt deel uit van de hulpverleningszone Oost die de hulpverlening verzorgt voor de gemeenten Berlare, Buggenhout, Dendermonde, Lebbeke, Lokeren en Zele. De brandweerpost is momenteel een hoofdzakelijk vrijwillige afdeling van de hulpverleningszone Oost. Het aantal vrijwilligers ligt rond de 65 leden.

Door de brandweerzone en de stad is bijgevolg beslist dat een nieuwe kazerne noodzakelijk is en dat deze gebouwd zal worden op de hoek van de Haarsnijderslaan en Strijkerstraat. Op die manier heeft deze een directe aansluiting met de N47/Koning Boudewijnlaan waardoor interventies algemeen sneller zullen kunnen uitgevoerd worden. Bovendien ligt de kazerne dan ook een stuk centraler waardoor ook de E17 en de industriezones zeer snel bereikbaar zijn.

In 2018 werd ons bureau aangesteld, voor het ontwerp van een nieuwe brandweerkazerne en bijhorende parking. Het gebouw geeft onderdak aan alle operationeel materiaal en de parkingzone heeft een multifunctioneel gebruikt waarbij een gereserveerde parking voor het interventiepersoneel met geïncorporeerde oefenzone voorzien wordt, en een gedeelte vrij toegankelijk zal zijn als parking voor de buurtbewoners.

De brandweerkazerne werd ontworpen om het interventieteam binnen een zo kort mogelijke tijd te laten uitrukken. Tussen de aankomst van het interventiepersoneel en het uitrijden wordt alles in een zo logisch mogelijke flow uitgevoerd (aankleden, informeren, oppikken communicatie en meetapparatuur). De opbouw van het nieuwe kazernegebouw bestaat uit twee aan elkaar aansluitende gebouwdelen: een voertuigenloods (industrieel karakter) waar nagenoeg alle voertuigen beschikken over een eigen uitrijpoort. Deze voertuigenloods herbergt voorts ook stockage van goederen op een mezzanine. Ook de zwaardere technieken zoals noodgenerator, persluchtcompressor, compressor ademlucht, enz. zijn binnen dit bouwdeel opgesteld. Er tegenaan gebouwd is er een hoge aanbouw van 3 niveaus met geïntegreerde droog- en oefentoren. Deze toren is bijzonder interessant voor het klimteam.

Op de gelijkvloerse verdieping  van het gebouw worden alle brandweer-operationeel gelinkte ruimtes (zoals bv. toegang voor het publiek, interventietoegang, kleedkamers/douches, toiletten, stockage operationeel gerichte benodigdheden, behandelingsruimtes operationeel materiaal, onderhoud slangen en ander operationeel klein materiaal, droogruimtes interventiepakken, EHBO, HS-cabine, lokaal nutsvoorzieningen) voorzien. Op de eerste verdieping zijn er de radiokamer met uitzicht op de voertuigenloods, burelen brandweer, ontmoetingsruimte/rustruimte, polyvalent gekoppelde zaaltjes/opleidingslokalen/refter, fitness, economaat, toiletten, printer en kuisberging voorzien en op de tweede verdieping bevinden zich een onthaalruimte, toiletten, GCC, TIC, berging, server/data lokaal, technische ruimte en vestiaire/berging.

De gekozen technieken zijn erop gericht om het gebouw zo energieneutraal mogelijk te laten functioneren en tevens de doorstroomtijd van het interventiepersoneel zo kort mogelijk te houden. De speciale technieken bestaan uit een gebouwbeheersysteem, verwarming op basis van warmtepompen met BEO veld, zonnepanelen, ventilatiesystemen met maximale warmterecuperatie, maximale hemelwaterrecuperatie voor voeding tankwagens, kuisactiviteiten en spoelwater toiletten. De nodige veiligheidsbuffering op rioleringen (oefenzone, reinigingszone) werd voorzien alsook bouwmaterialen die zoveel mogelijk herbruikbaar zijn. Binnen het dossier werd ook veel aandacht geschonken aan de eigen veiligheid en welzijn van het interventiepersoneel.

Het uitvoeringsdossier werd door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 29 maart 2021. 

Next
Next

Havenkapiteinsgebouw